Georg Ruby VILLAGE ZONE – Saluti a Peppino

JHM 279
2021

Georg Ruby - p
Stephan Goldbach - b
Daniel  Weber - dr
Sascha Ley - voc (#3, 6, 10, 12)

 

1. Mise en Scène (2'53) / 2. St. Tropez Twist (3'40) / 3. Asphere (6'41) / 4. Amour Fou (3'59) / 5. F-Stop (5'07) / 6. Hy-phenate (3'06) / 7. Le Stelle d'Oro (4'31) / 8. Bouquet (9'30) / 9. Hyperfocal (3'11) / 10. What Are You Doing the Rest of Your Life (5'16) / 11. Tippett (3'14) / 12. Rubum Allorans Reprise (3'15) / 13. Twist Out (0'52)

It is possible to regard Georg Ruby's Trio Village Zone as a new interpretation of the classical piano jazz trio. In its improvisations the album "Saluti a Peppino" represents structural progress of the jazz trio turning it into, as one might say, a "whole" instrument, a unique body of sound avoiding the leading character of the piano. Sascha Ley, female vocalist from Luxemburg, is featured on four of the songs. In the intense version of Michel Legrand's "What Are You Doing the Rest of Your Life" the quality of a spiritually communicative alliance becomes concrete straight away. Otherwise "Saluti a Peppino" is a daring piece of music. The chuzpe of the trio's musicians performing the songs "St. Tropez Twist" and "Le Stelle d’Oro", compositions of the Italian pop folk grandmaster Peppino di Capri, by singing and playing, pays tribute to di Capri's originals and shows how much excessive fun, how much materialised endorphin can be produced by an extraordinary band.

(release date: 14 May 2021)

  • "Ruby lässt, neben kristalliner und perliger Klimperei, Saiten präpariert schwirren oder krabbelt daran, närrisch verliebt in närrische Töne, und tobt sogar mit Faustschlägen über die Breite der Keys. So wie Goldbach neben sonorstem oder spitzfingrigem Pizzicato und samtigen Strichen auch ganz brachial mit dem Bogen fuhrwerkt und Weber im Nieselregen auf dem Schrottplatz knechtet. 'Eklektisch' und 'kontrastreich' sind da beides noch untertrieben."
    "In addition to crystalline and pearly strumming, Ruby lets prepared strings buzz or crawls on them, foolishly in love with foolish tones, and even rages across the width of the keys with fist bumps. Just as Goldbach, in addition to sonorous or pointed-fingered pizzicato and velvety strokes, also drives quite brutely with the bow and kneads weavers in the drizzle on the junkyard. 'Eclectic' and 'rich in contrast' are both understatements there."
    (Rigobert Dittmann, Bad Alchemy #110: 23)
  • "Saluti a Peppino ist, von der Berechenbarkeit und einfachen Struktur des Twist weit entfernt, ein Paradebeispiel für eine Eigenschaft des kleinformatigen Jazz: dass die Grenzen zwischen solistischem und kollektivem Spiel aufgelöst werden, indem man auf einander hört und reagiert, den Gesamtklang anstrebt, ohne die eigene „Überzeugung“ zu verraten." "Bewertung: nicht zu toppen"
    "Saluti a Peppino, far from the predictability and simple structure of Twist, is a prime example of a characteristic of small-format jazz: that the boundaries between solo and collective playing are dissolved by listening and reacting to each other, striving for the overall sound without betraying one's own "conviction."" "Rating: not to be topped"
    (Thomas Rothschild, kultura-extra, 15 Mai 2021)
  • "Ruby und seine Mitstreiter zielen auf die hohe Kunst des Ensemblemusizierens - einheitlich und differenziert zugleich. Niemals treffen sich die drei Instrumentalisten und die luxemburgische Sängerin und Improvisatorin Sascha Ley nur auf einem kleinsten gemeinsamen Nenner. Aber sie alle tragen gemeinsam bei zu einem facettenreichen, originellen und erweiterungsfähigen Gesamtklang."
    "Ruby and his comrades-in-arms aim at the high art of ensemble musicianship - unified and differentiated at the same time. Never do the three instrumentalists and the Luxembourg singer and improviser Sascha Ley meet only on a lowest common denominator. But they all contribute together to a multi-faceted, original and expandable overall sound."
    (Martin Möller, Trierischer Volksfreund, 17. Mai 2021: 23)
  • "Bei Konzerten frei improvisierter Musik sieht man oft versunkene, ernste Gesichter - vor allem, wenn diese Spezialdisziplin heute weniger von ästhetischer Rebellion kündet, sondern eher eine Sache des Bildungsbürgertums ist. Georg Ruby, Improvisator, Komponist, Pianist und Pädagoge, hält von solchen Konnotationen überhaupt nichts, wenn es um Musik, um wache Kommunikation, um Freude an der Sache geht. [...] Aus soviel künstlerischer Aufgeklärtheit entsteht [...] ein eigenwilliger Fluss, der sich auch so manche labyrinthische Wendung und Verbiegung leistet. Freie Klangdialoge leiten über zu individuell ausgeformten, ja rezitativischen Momenten. Und es faszinieren die Interaktionen zwischen Rubys mal kraftvoll geradeheraus gespieltem, dann feinsinnig präpariertem Klavier, dem filigranen Bassspiel und einer fantasievoll aufgeladenen Geräuschpoesie des Schlagzeugs. Vor allem der vokale Aspekt hat mächtig viel Ausstrahlung [...]."
    "At concerts of freely improvised music, one often sees absorbed, serious faces - especially when this special discipline today announces less of aesthetic rebellion and is more a matter of the educated middle class. Georg Ruby, improviser, composer, pianist and pedagogue, thinks nothing at all of such connotations when it comes to music, to alert communication, to the joy of the thing. [...] From so much artistic enlightenment arises [...] an idiosyncratic flow, which also allows itself many a labyrinthine turn and bend. Free sound dialogues lead over to individually formed, even recitative-like moments. And the interactions between Ruby's sometimes powerfully straightforward, then subtly prepared piano, the filigree bass playing and an imaginatively charged noise poetry of the drums are fascinating. Above all, the vocal aspect has loads of charisma [...]."
    (Stefan Pieper, Jazzthetik 05/06-2021: 26 f.)
  • "Neun freie Improvisationen enthält die CD, als 'Instant Composings' bezeichnet, um die struktur- und spannungsschaffenden Strategien im kreativen Ideenstrom deutlicher zu betonen. Dazu gehört auch das 'Selbstscannen', das Abtasten des bislang Gespielten, um überflüssige Wiederholungen zu vermeiden oder schlichtweg Abwechslung ins Stück zu bringen. [...] Die Titel wurden im Nachhinein vergeben, damit textliche Festlegungen keinen Einfluss auf die Musik nehmen konnten. [...] So versucht er [Ruby] im Bereich der improvisierten Musik etwas Neues und sehr Eigenwilliges, indem er Genres mischt und so etwas wie Ironie und Dialektik in seine Musik einfließen lässt - Dinge, die eben mit den überkommenen Dogmen, Verhaltensregeln und Gewohnheiten der improvisierten Musik nicht vereinbar sind. Und er führt den Humor ein."
    "The CD contains nine free improvisations, called 'Instant Composings', in order to emphasize more clearly the structure- and tension-creating strategies in the creative flow of ideas. This includes the 'self-scanning', the scanning of what has been played so far, in order to avoid superfluous repetitions or simply to bring variety into the tune. [...] The titles were assigned afterwards, so that textual specifications could not influence the music. [...] So he [Ruby] tries something new and very original in the field of improvised music by mixing genres and letting something like irony and dialectics flow into his music - things that are just not compatible with the traditional dogmas, rules of conduct and habits of improvised music. And he introduces humor."
    (Benno Bartsch, Jazz Podium 6-7 | 2021: 38 f.)
1
Mise en Scène
8
Bouquet
12
Rubum Allorans Reprise