Stephan Goldbach – Transit

JHM 280
2021

Stephan Goldbach - b

Kostia Rapoport - elec (#3, 12, 13)
Laura Saumweber - dbl b/floor-pizz (#11)

 

1. Ouverture (3'38) / 2. Changing Trains (3'45) / 3. Gesprächsfetzen 1 (5'29) / 4. 8 a.m. (3'09) / 5. Machine Environment 1: SDH/RDH (2'40) / 6. Transit (3'57) / 7. Monolith (2'55) / 8. Marks (1'20) / 9. Schedules (1'58) / 10. Machine Environment 2: NbG Rbf NNR (2'09) / 11. Silhouettes (1'36) / 12. Gesprächsfetzen 2 (2'59) / 13. Sofðu unga ástin mín (4'22) / 14. Machine Environment 3: LBW Supra 850 (9'31)

Double bass player Stephan Goldbach from Nuremberg purely amazes his audience on Transit, his first solo release, with his musical ingenuity, his radical confrontations: acoustic sounds versus electronic sound generation, belcanto versus industrial sound. His - sometimes almost destructive seeming - playing approach, subjecting the seemingly unwieldy instrument double bass to his complete improvisational power is for us, the listeners, nothing else but to live to see and hear natural powers. The melancholy of an Icelandic lullaby from the middle of the 19th century is placed as self-evidently besides the powerful, obscure background noises of a nightly cargo transfer. The surprising similarities between the analogue sound world of the acoustic bass and the electronic soundscapes initialised by the double bass are astonishing. A musical encounter of the third kind, a piece of unpredictable and vivid avantgarde.

(release date: 14 May 2021)

  • "Doch grauer Himmel über brutalistischem Beton und ein Titel, den er mit Anna Seghers und deren Visualisierung durch Christian Petzold teilt, deuten etwas Sinistres ohne Swing an. Wie etwa die Ungewissheit, was einem im nächsten Moment blüht. Goldbach suggeriert das in einer mit dem Etikett 'Goldkrach' treffend eingefangenen Spannung aus sonoren Momenten und brutalistischen Erschütterungen, von surrendem Schrummen und federnden Schlägen, mit sprechendem Pizzicato und diskant gestrichenen Wellen." (Rigobert Dittmann, Bad Alchemy #110: 23)
  • "Transit ist hier ein Raum-Zeit-Gefüge, in dem man nicht weiß, wie und was als nächstes passiert, der pure Moment. [...] Aber jeder Transit führt letztlich irgendwo hin, und so schafft Goldbach das Paradoxon: Statisch zu kreieren und dabei nach vorne zu agieren. Für 48 Minuten bleibt die Zeit nicht stehen, aber man bekommt ein gutes Gefühl dafür, dass sie doch sehr relativ ist." (Thorsten Meyer, Jazz Podium 8-9|2021: 64)
  • "Når en bassist gjør noe i nærheten av en soloplate, kan musikken reskt bli litt ensformig og lik. Men det har Goldbach unngått på denne platen. Her varierer musikken hele veien fra jazzbass av beste merke, til musikk som ligger tett på samtidsmusikken. Og hele veien hører vi en utmerket bassist, som både har gode ideer og utmerket teknikk." (Jan Granlie, salt-peanuts.eu, 29 Aug 2021)

* "Recommended New Release" (Andrey Henkin, New York City Jazz Record, July 2021: 12) *
* Best of 2021: "Honorable Mentions-New releases" (New York City Jazz Record, Jan 2022: 24-25) *

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3
Gesprächsfetzen 1
4
8 a.m.
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Marks
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Machine Environment 2
11
Silhouettes